5 اکتبر 2023- بر اساس تحقیقات جدید کنسرسیومی از محققان از ایالات متحده، بریتانیا و هند به همراه موسسه ی دیابت و قلب بیکر در استرالیا، بخش قابل توجهی از افراد مبتلا به پیش دیابت بعید است به برنامه های سبک زندگی استانداردی که در سطح جهانی برای پیشگیری از دیابت نوع 2 استفاده می شود، پاسخ دهند.

این یافته‌های نگران‌کننده، که در  مجله ی "مراقبت از دیابت" توسط دکتر ساتیش تیروناووککاراسو بیان شده است، نیاز به پیشگیری دقیق از دیابت نوع 2 را فراتر از مشاوره رفتاری برای تغییر رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی فرد، برجسته می‌کند.

دو میلیون استرالیایی پیش دیابت دارند و در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. مطالعات از 20 سال پیش نشان داد که مداخلات سبک زندگی شانس پیشرفت به دیابت را در میان افراد مبتلا به یک نوع پیش دیابت - اختلال تحمل گلوکز - کاهش می دهد. روش استاندارد در سراسر جهان استفاده از این برنامه های سبک زندگی برای همه افراد مبتلا به پیش دیابت است، حتی اگر بسیاری از آنها اختلال تحمل گلوکز نداشته باشند.

محققان با بررسی داده‌های کارآزمایی‌های تصادفی و کنترل‌شده در سراسر جهان به دنبال پاسخ به این سؤال بودند که آیا تأثیر مداخلات سبک زندگی متعارف بر بروز دیابت بر اساس نوع پیش دیابت، متفاوت است یا خیر؟

آنها تأیید کردند که مداخلات سبک زندگی بروز دیابت را در افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز (با یا بدون اختلال گلوکز ناشتا) به طور قابل توجهی کاهش می دهد، اما هیچ تاثیری از مداخلات سبک زندگی در افراد مبتلا به "اختلال گلوکز ناشتا" که بخش قابل توجهی از جمعیت جهانی پیش دیابت را تشکیل می دهد، پیدا نکردند.

پروفسور جاناتان شاو، نویسنده ارشد این مقاله و رئیس دیابت بالینی و اپیدمیولوژی در مؤسسه بیکر، گفت: تجزیه و تحلیل اخیر از 14 مطالعه با بیش از 27000 فرد مبتلا به پیش دیابت شیوع نسبتاً بالای این نوع خاص از پیش دیابت یعنی اختلال گلوکز ناشتا به تنهایی را نشان داد: در قفقازی ها 58 درصد و در آسیایی ها 48 درصد.

این فنوتیپ از پیش دیابت، علاوه بر شیوع بالا، خطر ابتلا به دیابت را در مقایسه با داشتن قند خون ناشتای طبیعی، چهار تا شش برابر افزایش می دهد و یک حالت پرخطر برای بیماری های قلبی عروقی و حتی مرگ است.

او گفت: تحقیقات بیشتری برای شناسایی مداخلات مؤثر برای این گروه قابل توجه از استرالیایی‌ها و بسیاری از افراد در سطح جهان که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، ضروری است.

پروفسور شاو گفت: بر اساس مطالعات موجود برخی از استراتژی های امیدوارکننده شامل رژیم کم کالری (1200 کیلو کالری در روز) یا تمرینات ورزشی تناوبی با شدت بالا، قند خون ناشتای این افراد را به وضعیت طبیعی باز می گردانند و حتی این پاتوفیزیولوژی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معکوس می کند.

پروفسور آنتونی راسل، رئیس انجمن دیابت استرالیا، گفت: این یافته‌ها ممکن است پیامدهای مهمی برای نحوه انجام آزمایش تشخیص پیش دیابت در استرالیا و معیارهای ثبت‌نام و نوع مداخله سبک زندگی ارائه شده توسط برنامه‌های فعلی در سراسر استرالیا، داشته باشد.نیاز به سرمایه گذاری بیشتر و تمرکز بر پیشگیری از دیابت در حالی است که دولت فدرال هم اکنون تحقیقی در مورد دیابت انجام می دهد، از جمله بررسی شواهد در مورد پیشگیری، تشخیص و مدیریت دیابت در استرالیا.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-lifestyle-diabetes-people-pre-diabetes.html